Mobilize your Retail Business
  • Home
  • Zo doen we dat
  • Over ALLRETAIL
  • Contact
  • ALLRETAIL Blog

COOLBLUE gaat heel ver met Recycling van schoenen

5/12/2014

0 Commentaren

 
Foto
Bij een onderzoekje naar welke retailers op dit moment gebruikte schoenen recyclen,  stuitte ik op wandelschoenencenter.nl, een site van Coolblue. En wat blijkt: er is voor de veelwandelaars goed nieuws: je kunt je oude wandelschoenen eenvoudig laten recyclen en dat scheelt je volgens de site in ieder geval een ritje langs de milieustraat!

Nu kan ik me best voorstellen dat voor intensief gebruikte wandelschoenen de kwalificatie van chemisch afval niet geheel onterecht is. Maar dat ze bij Coolblue eisen dat het 'apparaat' geen 'vloeistoffen' of 'vetten' mag bevatten en niet meer dan 30 kilo mag wegen, gaat wel wat ver. 

Het deed in eerste instantie vermoeden dat men bij Coolblue blijkbaar ervaring heeft met schoeisel dat door het vele stappen met bijbehorende zweetpartijen en opengespatte blaren is geëindigd als gevaarlijk afval met klotsende inhoud.

Bij nader inzien lijkt het er meer op dat Coolblue door het kopiëren van de uniforme website structuur - die ze heel slim en succesvol voor bijna al haar webwinkels gebruikt - de optie 'recycling' is vergeten uit te zetten. Dezelfde tekst wordt ook gebruikt voor de shops met televisies en andere elektrische apparaten. Alleen het woord 'televisie' is vervangen door 'wandelschoen'. 

Het uitzetten van deze vermoedelijk onbedoelde service zal met een paar klikken geregeld zijn. En toch zou dat jammer zijn; heel veel retailers die recycling van schoenen als vaste en 'doorlopende' service binnen hun winkelformule bieden, zijn er vooralsnog niet. Dus zou je hopen dat het Coolblue menens is en ze de wandelschoenen ook daadwerkelijk een tweede leven weten te geven.

http://www.wandelschoenencenter.nl/klantenservice/2121/informatie-over/coolblue-recycling.html

0 Commentaren

Bijverkoop = Service!

7/10/2013

0 Commentaren

 
Foto
Vandaag liep ik binnen bij Schuurman Schoenen. Het eerste dat ik dacht was: wat een kermis aan bijverkoopdisplays - vol met zolen, sprays, schoenspanners, veters en andere prutjes. 

Dat gevoel werd toch enigszins genuanceerd door de vestigingsmanager. Hij vertelde dat al bij de keuze voor de schoen door een klant direct wordt begonnen over de kwaliteit van de schoen en het benodigde onderhoud om de schoen mooi te houden. En dat dit leidt tot een aanzienlijk bijverkooppercentage. Ook kunnen er oplossingen worden geboden voor draagcomfort die normaal gesproken alleen bij schoenmakers te vinden zijn. De rekjes vol schoensnuisterijen in de winkel leiden ook tot impulsaankopen van de klant. Belangrijke margemakers in deze tijden dus!

Bij mijn Italiaanse kalfsleren schoentjes die ik tegen een mooie opruimingsprijs wist te bemachtigen - zonder korting kopen we immers niks als slimme consument - had ik echter nog geen onderhoudsmiddeltje. De verkoper vertelde vol overtuiging dat er een product met bijenwas nodig is om het leer mooi en soepel te houden. 'Maar dat is nog niet alles' - hij zette een spuitflesje neer - 'die moet je 1 x per week gebruiken. Dat beschermt de schoen. En dan heb je deze zachte crème nodig voor het echte onderhoud en het behouden van de kleur en glans. Aan te brengen met dit doekje.' 'Wat kost dat?' vraag ik. 'Nou de spuitfles kost 7,95, het kleine flesje 4,95 + 1 euro voor het doekje.' Een kleine 14 euro reken ik snel. Het setje staat op de toonbank te stralen. Wow. Schoenonderhoud voor gevorderden. Ik vergeet even dat ik eigenlijk een hekel heb aan schoenpoetsen. En mijn mooie-Italiaantjes-met-korting verdienen het. Geen onderhandeling, gewoon meenemen.

De manier waarop de verkoper het verhaal vertelde was oprecht, vanuit kennis en ervaring. Met mooie spullen werken, goede adviezen geven en de juiste middelen aanreiken, want ook daar gaat het wel eens fout. En het was ook rete-commercieel - volle marge verdienen met deze aanpak. 

Het gevoel bij het verlaten van de winkel? Ik ben perfect geholpen. Ondanks de displaykermis die de winkel ontsiert, heb ik het zelf ervaren: bijverkoop voelt hier als topservice. En dat is een waarde waarmee je het nog altijd kunt winnen in deze tijd.

HvW

0 Commentaren

    Archief

    Mei 2014
    Juli 2013

    Onderwerpen

    Alles
    Bijverkoop
    Duurzaamheid
    Recyclen
    Schoenen
    Service
    Webshop
    Winkel

    RSS Feed


Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.